TEN-E
EU’s fordring om at forbinde EU-landenes energiinfrastruktur er central for udrulningen af gas i EU
Lovgrundlaget for at EU kan yde støtte til at forbinde energinetværk mellem medlemsstater er et direktiv, som hedder Trans-European Networks for Energy (TEN-E). Det sikrer, at EU-landenes energiinfrastruktur bliver forbundet på gas-, el- og andre områder. Det prioriterer energikorridorer og tematiske områder, og giver Kommissionen lovhjemmel til at samarbejde med landene om at udvikle forbundne energinetværk og yde finansiering til energiinfrastruktur.
På gasområdet er der fire prioriterede korridorer, hvoraf Danmark er en del af to af dem. Nemlig North-south gas interconnections in Western Europe (NSI West Gas) og Baltic Energy Market Interconnection Plan in gas (BEMIP Gas). Baltic Pipe er dog det eneste gasprojekt i Danmark, som har Kommissionens støtte.
Gasindustrien har afgørende indflydelse
TEN-E-direktivet indeholder desværre et krav om at involvere gasindustrien i beslutningsprocessen omkring nye gasprojekter. De scenarier, der ligger til grund for at udvælge projekter af fælles interesse PCI, skal nemlig udvikles af sammenslutningen af gasoperatører i Europa, ENTSOG. Når et projekt kommer på PCI-listen, kan det få økonomisk støtte og andre fordele, som andre projekter ikke har. TEN-E gør også ENTSOG ansvarlig for at udvikle metoden til den cost-benefit-analyse, der bruges til at udvælge projekter til PCI-listen. Derudover kræver direktivet, at ENTSOG rådgiver og støtter Europa-Kommissionen under alle regionale møder med henblik på at definere projekter til PCI-listen.
Man kan derfor sige, at den måde TEN-E kræver, at gasindustrien får indflydelse på udviklingen af gasinfrastrukturen, svarer til at lade ræven vogte gæs.
Statsstøtten til fossilgas fortsætter
TEN-E-direktivet er under revision, og de fleste er enige i, at klassiske fossilgas-projekter ikke længere skal kunne opnå støtte fra EU. Men det betyder ikke, at støtten til fossilgas fra EU stopper.
For det første bliver to store gasprojekter, nemlig EastMed og Melita, undtaget fra reglen om ikke at støtte fossilgas-projekter.
For det andet kan nye fossilgas-projekter fortsat få Kommissionens støtte, hvis de er intelligente, hvilket f.eks. dækker over, at de er forberedte til at kunne håndtere små mængder brint ved siden af fossilgas. Brint-projekter kan også få støtte, selvom brinten er produceret fra fossilgas.
For det tredje er der en ny PCI-liste på vej, som bliver godkendt inden revisionen af TEN-E-direktivet træder i kraft, med 74 fossilgas-projekter. Foreløbigt er Baltic Pipe på listen. Læs mere om PCI her.
I fremtiden kan der være behov for at transportere brint, som er produceret fra vedvarende energikilder, men mængden vil være begrænset, og mulighed for at transportere brint i fremtiden bør ikke være et argument for at udbygge en allerede alt for stor gasinfrastruktur i EU. Desværre er det lykkes gasindustriens lobbyister at distrahere beslutningstagerne til se bort fra behovet for at nedlægge gasinfrastruktur ved at bruge et narrativ om at sikre et beredskab til at håndtere en beskeden mængde fremtidig brint.
TEN-E skal ændres fundamentalt
TEN-E er desværre et klart eksempel på manglende overensstemmelse (compliance) mellem EU’s faktiske lovgivning og EU’s målsætninger på klimaområdet.
Den ovenfor beskrevne procedure, som giver gasindustrien afgørende indflydelse på, hvilke gasprojekter der skal have adgang til EU-støtte, er en fundamental del af TEN-E. Derfor er det nødvendigt at ændre direktivet fundamentalt, hvis EU og nationalstater skal opnå deres klimamål. Desværre er der ikke meget der pt. tyder på, at EU er villig til at gøre op med denne åbenlyse interessekonflikt, selvom den er i direkte modstrid med EU’s overordnede politik på klimaområdet.
En mindre men utilstrækkelig forbedring kunne være, at andre interesser end gasindustriens også får direkte indflydelse på udvælgelsen at gasprojekter til PCI-listen. Danske politikere burde støtte, at f.eks. interessenter, som arbejder for et decentraliseret, sammenkoblet og digitaliseret energisystem som minimum også inddrages.
TEN-E bør desuden stille krav om, at beslutninger om PCI skal være uafhængige, videnskabsbaserede og have fokus på omstilling af energiområdet. Så længe TEN-E prioriterer gasindustriens snævre interesser og ikke kræver uafhængighed samt holistisk ekspertise, vil det tage længere tid og blive dyrere at nå frem til et forbrændingsfrit EU.
Det nyligt oprettede europæiske videnskabelige rådgivende udvalg for klimaændringer (som svarer til det danske Klimarådet) bør have mandat til at føre tilsyn med processen og sørge for uafhængig overvågning af beslutningsprocessen.
Om stopgas.dk
Hjemmesiden StopGas.dk formidler viden om gas til danske klima- og miljøaktivister. Siden drives af Miljøbevægelsen NOAH. Vi bestræber os på, at indholdet er fagligt korrekt og velfunderet, og at det supplerer dag til dag-opdateringer i Facebook-grupper og andre kommunikationskanaler.
Kontakt jacob@noah.dk, hvis du har forslag til ændringer, opdateringer eller selv vil bidrage med en tekst.